Etiketter

, , , ,

Hur blir det då om man ”tar in” det här mönstret i huvudet som en visuell mall för allt man ser? Alltså en ”flock-molekyl” som innehåller tre gyllene snitt och tre ”fiskögon”:

Först inbillade jag mig att det här bara satt som en ”osynlig bur” i huvudet på folk – att detta var de enda de kunde se vart de än tittade. Jag tänkte mig en ”struktur” där ”blickfältet” skulle motsvara ett interferensmönster i mitten – ett ”centrum” där flockstrukturen då återupprepas i mindre och mindre skala ju längre bort man tittar, som – ja, nästan som att titta genom en kristall med facetter – eller ett kalejdoskop! 🙂

Jag gjorde en första enkel 3D modell genom att sätta ihop två ”flockar” med varsin extra grön bit emellan – obs bara att ”mönstret” egentligen skulle gå igenom så att det syns även från utsidan, som om det var gjort i färgat glas (jag orkade inte måla det färdigt mitt i skolstressen, jag ville bara få en känsla för hur det skulle kunna se ut). Alla sidorna ska alltså ha ett sånt där interferensmönster som ni ser på den första bilden – det är själva blickfältet:

Ja, och så tänkte jag mig att alla NTs gick omkring med en sån här i huvudet – att de själva satt därinne i mitten, i det gröna korset på ”golvytan” – ni ser väl hur ”platsaktigt” det ser ut därinne? Lugnt och tryggt och skyddat…

Jaha, och sen tittar de på världen inifrån den där ”burken” som ”färgar” allting de ser(glöm inte det där med att mönstret ska synas även från utsidan fast jag inte orkat göra det – det kan någon göra som har betalt för det och inte hetsas av skolor som jag). Jag tänkte att det kan vara därför som de är så extremt exakta med sina avstånd också – att allas ”synburar” är av samma storlek – och också skälet till att de tror att det är den ENDA världen:

Men sedan förstod jag att det var alldeles på TOK för enkelt. För vi har ju det topografiska att ta hänsyn till också, eller hur? Och i det topografiska systemet ser det hela mer ut så här – interferensmönstret RÖR sig, och eftersom ”flockmolekyler” är det enda de kan se fattar en NT direkt hur det hänger ihop med t.ex. ”bakom och framför”:

Jo, och den som INTE ser ”flockmolekyler” kommer då i alla fall med det mänskliga visuella systemet att se ett liknande rörligt mönster – kaotiskt eller ordnat, det beror sedan på vilka ANDRA mönster man har råkat upptäcka.

Ok, det var den biten – nästa gång ska jag visa hur det kommer sig att de fattar ”inuti och utanför” direkt också. Då ska vi titta på hur det blir när man VIKER IHOP flockmolekylerna så att man får – tada! – ett MEMBRAN. Enter M-theory, det sätter jag nästan vad som helst på… 🙂

