Etiketter

, , , , , , ,

Det här året har trots allt lett till en hel del insikter också, inte bara bekymmer. Har väldigt mkt som jag borde skriva om men orkar inte formulera mig. Eftersom livet har varit så svårt har jag gjort annat istället för att prata – jobbat visuellt med bilder och teckningar, eftersom det är den biten vi håller på med nu, dottern och jag. Jag ska väl få ner det i ord så småningom också, men tänkte visa det senaste halvårets resonemang i bilder, för den som vill ta del av det redan nu. Det visade sig nämligen att det hela var ÄNNU enklare visuellt än jag trodde förut – jag blir alltså tvungen att delvis skriva om det där om flocken på sikt… Inte så att det som står där är fel. Det är bara onödigt komplicerat, som så ofta när jag ska göra nånting…

Först har man de rent geometriska figurerna, allt det där med när barnen ritar cirklar, trekanter och fyrkanter o.s.v. Och inte att förglömma huvudfotingar, så klart. (De små smileys jag använt här kan givetvis ersättas med vanliga prickar precis som i matteböckerna.)

Därefter kan man säga hej till flockmedlemmarna – mamma, pappa och barn (det är jag och inte dottern som har ritat, se det som delar av resonemanget):

Som ni kanske ser om ni lägger på ett lager fantasi kommer de fullt utrustade från början för användandet av 1) pyramider och prismor, 2) vågen och rättvisan, 3) radioaktivitet, 4) tyglandet av andra, 5) svepande slöjor och segel, 6) hjulburna vagnar – samt antagligen allting annat som gör att ”människan skiljer sig från djuren”, som det så märkvärdigt heter… 😉

Men med ett SÅNT operativsystem i huvudet vore det ju underligare om vi INTE hade kommit på alla de där sakerna…

Ok, det var den biten. Nästa gång ska jag visa hur det hela hänger ihop med topografiska veck – hur man kan tänka om man skulle få lust att vika en egen modell av flocken och hjärnan. För det VERKLIGT intressanta, förstår ni – det hände när jag började vika pappersfigurer av följande (det är självklart ingen amplituhedron även om jag tror att de ”spelar på samma spelplan”, som man säger – nej, det här får ni se som en enkel visuell modell av flocken, jag är ingen fysiker och den s.k. ”verkligheten” får de ta hand om):

Men mer om det i del 2 – jag hoppas få ner alltihop under de närmaste veckorna.

