Etiketter

, , ,

Dottern är på utflykt med sin pappa idag så jag har lite tid över. Det har varit ett bra lov. Dottern har vägrat ”göra läxor”, vilket med hennes definition innebär att ”skriva på papper” – däremot har vi räknat, byggt former och lagt mönster med lego, pratat engelska och massor med språk och övat en massa roliga motoriska saker. Och alltihop går fint. Skruvrörelsen sitter nu, åt båda hållen – där hade vi även oväntad hjälp av den där ”varvträningen” nyligen, eftersom dottern plötsligt insåg hur det fungerar med ”moturs” och ”medurs”. 🙂 Häromdagen tackade hon också nej utan minsta stress när vi var på middag hos mina föräldrar – att säga nej är ju en av de allra viktigaste förmågorna, och en som jag inte själv behärskar nåt vidare. Och igår kväll påpekade hon att ”Det går fram och tillbaka!” när jag först hjälpte henne med en liten påminnelse och hon sedan hjälpte mig med en annan liten påminnelse.

Jo, och tills vidare har jag bestämt mig för att inte bry mig om grammatiken eftersom jag har upptäckt att hon redan kan ordklasserna. Hur det har gått till vet jag inte riktigt, men det har väl sipprat in av sig själv på något vis. Hon kommer att bli betydligt bättre på språk än jag själv är tror jag…

Men nu ska jag bara tipsa om en ny studie igen:

Mapping the Neurological Processes of Learning and Deciding

Jag kan förstås inte vara säker för jag måste läsa hela studien och fundera lite mer först, men det låter väldigt mycket som mitt eget ”3D”-system – inlärningsfasen, själva kartläggningsprocessen, där man använder minnet.

According to the study, the prefrontal cortex (PFC) — the front part of the brain that orchestrates thoughts and actions — tunes selective attention to relevant features and compares that information with the existing conceptual knowledge in the HPC, updating the organization of items based on the new relevant features, researchers said.

Även HUR man bör träna, ja hela konceptet bakom det jag själv kallat för ”topografisk inlärning”, har de med här:

In the study, researchers monitored neural activity while participants learned to classify a group of images in two different ways. First participants had to learn how to conceptualize the group of images, or determine how the images were similar to each other based on similar features. Once they grouped the images, participants were then asked to switch their attention to other features within the images and group them based on these similarities instead.

“By holding the stimuli constant and varying which features should be attended to across tasks, the features that were once relevant become irrelevant, and the items that were once conceptually similar may become very different,” said Preston, who holds a joint faculty appointment in neuroscience.

Precis som vi gjorde med hörseln och känseln för dotterns del när det gällde att skapa samband mellan ljuden och känselintryck för att i sin tur underlätta inlärningen av ord och begrepp. Först valde vi att lära ut de ”större” begreppen för att få en grund där resten av orden kunde byggas upp, och kopplade dem sedan till detaljer och andra begrepp (vilket är början till kategorisering):

Topographic language training using

Topographic language training using ”exploding” variables from object. In this case, tactile and auditory cues are used to create generalized concepts on ”higher” levels, at the same time conveying spatial information. (The process is shown very simplified in this image.)

Eftersom det kanske kan vara svårt att följa med i animeringen ovan (men det är så som jag själv gör sånt där, det går i ungefär den hastigheten i mitt huvud), så har jag gjort en del stillbilder också – valet av ”kategori” och ”underkategorier” ger sig nästan av sig självt som ni ser, bara man börjar ”dra” i någon ände (se tills vidare Topografin för mer info):

topo_audio1

Kategori: Ljud.

topo_audio2

Kategori: Ljud. Underkategorier: röstljud, djurläten, maskinljud, luftljud, vattenljud. Relaterade kategorier: material, verktyg

topo_audio3

Kategori: Ljud. Underkategorier andra nivån: röst: ord-musik, djur: hund-katt-fågel-häst-ko, vatten: regn-is-snö, material: porslin-glas-sten-sand-metall-trä-tyg-kropp. Samband på denna nivå med ny huvudkategori: Känsel.

topo_audio4

Färdigt samband mellan huvudkategorierna LJUD och KÄNSEL kopplas här till de nya begreppen FÖREMÅL och ORD som sedan används för att bygga språket vidare till andra kategorier och nivåer.

Det är så det går till att skapa samband i det topografiska systemet – inte genom IBT och ”social träning” och allt vad andra dumheter det finns… Det är ju inte direkt som om de kan hävda att det där med ”de tusen gångernas pedagogik” verkligen FUNGERAR för någon:

Skära korven på tallriken, knyta skorna, dra på skjortan rätt, oftast måste alla små praktiska göromål tragglas och tränas mycket mer än med andra barn – man brukar tala om de tusen gångernas pedagogik.

Men det blir väl snart ändring på det. 🙂 Snart behöver jag inte ens FÖRSÖKA skriva boken – det skulle vem som helst av de här forskarna kunna göra redan nu. Fast en bok på svenska kan nog ändå göra lite nytta – om inte annat slipper ju folk vänta så länge på att få del av lite nyare forskning, och någon stackars unge kanske slipper träna alla de där ”tusen” gångerna helt i onödan….

