Etiketter

, , , ,

Jaha – om man nu antar att ”jaget” bara är operativsystemet hos en fågel eller delfin instängt i en apas mentala ”flockvärld” och att ”flocksystemet” utgör ”platsen” och ”fågelsystemet” utgör ”tiden”… då inställer sig ju den extremt intressanta frågan om någonting alls finns på RIKTIGT – space, time, matter, radiation – eller om alltihop bara finns i våra huvuden…? Är det över huvud taget MÖJLIGT att studera någonting som man inte redan HAR i huvudet…? Ni vet, det där om att ”representationen kommer först”…

Jag undrar – jag undrar just… Jag har alltid trott på fysikerna, men nu tänker jag – jo, de tänker ju topografiskt precis som jag själv, är det konstigt då att de spekulerar i världen som ett hologram på en 2D-yta, hittar korsreferenser överallt och jagar spår av trianglar i big bang o.s.v.? Inte ett dugg underligt är det – så tänk om anledningen till att jag tror dem bara är att jag SJÄLV har samma operativsystem som de har?! Jag tror att jag måste ta mig en ordentlig funderare på det här… Vad i helvete finns det där UTE?!!! Jag måste måste måste få veta annars blir jag knäpp…

Fasgränser – på något sätt handlar det om fasgränser – vattenytor, över och under… spacetime som en vätska… YES!! Fasgränser – interface – över och under – utanför och inuti… och för NTn är fasgränsen osynlig men för oss – för oss är den mycket påtaglig och vi – tänk om det är så att våra samband konvergerar just i FASGRÄNSER…? Som en sorts ”kolloidala” samband som ansamlas på fasgränsen – fågeln som dyker för att fånga en fisk och beräknar dess position utifrån information om hur vibrationerna ändras om man är ovanför eller under… det topografiska processar i vibrationer och förtätningar… string theory… och de hittade inte några ”dolda” dimensioner den här gången heller… men de hittade ju för fan gravitationsvågorna

Nej men vänta nu lite – NTns fasgräns är så klart den mellan ”jaget” och ”flocken”, d.v.s. ”rollen” – och flockens fasgräns är den mellan ”flocken” och ”space” – men VÅR fasgräns befinner sig mellan ”jaget” och ”space” – och om medvetandet är ett fastillstånd så betyder det att…! (Måste tänka över det lite till men just nu verkar det uppenbart varför fysikerna säger att de där dimensionerna inte bara är ”dolda” nånstans varsomhelst utan dessutom ligger ”hoprullade” – de kanske borde börja leta i sina egna huvuden efter dem först – eller det är väl det de HAR gjort, haha!)

Nåja. Nu måste jag iaf ta ledigt ett tag. Det börjar stressa ihop sig riktigt duktigt här, med tandläkare, frissan, skolan, dotterns teaterkurs och simkurs – och snart är det maj månad, min vanliga bryta-ihop-under-trycket-månad (tillsammans med november, då). Men den där lilla ”jag-fågeln” i mitt huvud tänker väl inte lägga sig ner och vila under tiden, så vem vet vilka nya samband som kommer att ”stress-hoppa” fram under tiden…? Just det ja, och ni fattar väl också nu att det är JUST DEN ”lilla fågeln” som är vår ”homunculus” – det är ju fullständigt uppenbart… 🙂

Och mitt i alltihop har dottern helt frivilligt och med stor entusiasm börjat lägga pussel! Jag trodde ju att hon aldrig skulle bli någon ”stor pusslare” men jag hade bestämt fel. 🙂 Jag har vetat en längre tid att hon var på god väg att bli en code breaker av rang som jag själv är, men jag trodde att hennes grej skulle bli det verbala mer än det visuella. Hon plockar redan gemensamma ordstammar på ”nya” ord som jag själv missar och måste tänka innan jag fattar vad hon menar – och hon håller på att lära sig engelska från radio och TV (på ljudet, alltså – sedan talar hon om hur det stavas och vad det betyder också). Men nu tar hon självmant fram det ena pusslet efter det andra och vill att vi ska lägga – hon låter mig lära henne hur man ska tänka – pusslets form, bitarnas form, bakgrundsfärgen, motivet – hon håller på att få ihop HELA det visuella systemet nu och ibland kör hon rentav bort mig från pusslet! 🙂

