Etiketter

, , , , ,

Egentligen har jag inte tid med det här just nu men jag kan inte sluta. Så innan dottern och jag gör matteläxan ska jag visa er var NT-bebisarna får sin allra första ”visuella triangel” ifrån. Så här gör de:

exp_facial_triangle

Genom att fokusera på ansikten och öva sig i att flytta blicken mellan ögonen och munnen får de snabbt till det blickmönster som behövs i det linjära perspektivet. Och sen vet ni hur det går med dem… 😉

Vi däremot – ja, ni vet vad de säger om att vi har ”avvikande blickmönster” redan från början och att de kan hitta avvikelser så tidigt som i primary visual cortex (V1). Och det är den här biten som de då talar om – att autistiska barn inte ”tittar på ansikten” som ”vanliga” barn – vilket sedan även får konsekvenser för ”resten” av den visuella utvecklingen.

Men mer om det senare, nu hinner jag bara inte mer.

